x تبلیغات
عدم نزول بیضه ها

عدم نزول بیضه ها

عدم نزول بیضه ها

عدم نزول بیضه ها

 علت اصلی تخمک گذاری

نزول بیضه سمت راست غیرراست بیشتر از نوع دوطرفه است. بیضه ها در حفره شکمی در ابتدای جنین یافت می شوند. در طول ماه هفتم تا نهم زندگی جنین، آنها به داخل کیسه بیضه فرو می روند. بنابراین این مشکل در نوزادان نارس بیشتر دیده می شود. سایر علل احتمالی ادم بیضه عبارتند از نارسایی بیضه، انسداد مکانیکی و عدم تحریک هورمونی.
چه چیزی باعث بیضه های نزول نشده می شود؟
بیضه ها اصلی ترین اندام تناسلی مردانه هستند و دو وظیفه مهم در تولید اسپرم و تستوسترون دارند.
 
بیضه ها در دوران جنینی به طور طبیعی در شکم جنین رشد می کنند. هنگامی که به طور کامل رشد کردند، پس از ماه هفتم بارداری، از یک مسیر مشخص به داخل شکم فرود می آیند تا به کیسه بیضه برسند.
 
مسیر نزولی بیضه کانال اینگوینال است که در کشاله ران قرار دارد. زمانی که بیضه در هر نقطه ای از مسیر طبیعی نزول خود را متوقف می کند، به آن «هیچ نزول بیضه» یا «عدم نزول بیضه» می گویند. اما زمانی که بیضه از مسیر طبیعی خود منحرف می شود و از پایین آمدن باز می ایستد، به آن «بیضه نابجا» می گویند.
 
علت دقیق تخمک گذاری ناشناخته است. ترکیبی از عوامل ژنتیکی، سلامت مادر و سایر عوامل محیطی می تواند بر هورمون ها، تغییرات فیزیکی و فعالیت عصبی تاثیر بگذارد که بر رشد و حرکت بیضه تاثیر می گذارد و روند طبیعی قرار دادن بیضه را مختل می کند.
- عقیمی
به عنوان یک گروه، مردانی که بیضه نزولی نداشتند، تعداد اسپرم کاهش یافته، کیفیت اسپرم ضعیف‌تر و نرخ باروری کمتری نسبت به مردانی که بیضه نزولی داشتند، داشتند. خطر ناباروری با پنهان شدن بیضه های دو طرفه و بالا رفتن سن در طی ارکیوپکسی (کوچک شدن جراحی بیضه) افزایش می یابد. کاهش تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) ممکن است تا حدی به دلیل ناهنجاری های ژنتیکی باشد که می تواند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد. به همین دلیل، تولید غیر طبیعی اسپرم (اسپرماتوژنز) ممکن است پس از جراحی و فروپاشی بیضه به طور کامل قابل برگشت نباشد.
 
برخلاف خطر ابتلا به سرطان بیضه، به نظر می رسد فواید ارکیوپکسی زودهنگام (انقباض جراحی بیضه) در حفظ اولیه باروری باشد. بیوپسی بیضه در زمان ارکیوپکسی نشان داده است که تراکم سلول های تولید کننده اسپرم (سلول های زاینده) با گذشت زمان کاهش می یابد و این از یک سالگی شروع می شود. به همین دلیل درمان بیضه های نزول نکرده از 6 ماهگی توصیه می شود و باید قبل از 2 سال انجام شود.
 
پیچ خوردگی و فتق بیضه
اگرچه شواهد کمی وجود دارد، اعتقاد بر این است که بروز چرخش بیضه در بیضه‌های نزول نکرده بیشتر از بیضه‌هایی است که به داخل کیسه بیضه فرود می‌آیند. پیچ خوردگی توسعه نیافته بیضه اغلب با تومور بیضه همراه است که احتمالاً به دلیل افزایش وزن بیضه و تغییر شکل ابعاد است. پیچ خوردگی بیضه داخل شکمی می تواند با درد حاد شکمی همراه باشد. بیضه هایی که در معاینه فیزیکی قابل لمس نیستند، سرنخی برای تشخیص هستند، اما چرخش بیضه اغلب تا زمانی که شکم باز و کاوش نشود، تشخیص داده نمی شود. اگر فتق مغبنی همراه با بیضه جمع نشده باشد، فتق مغبنی باید همزمان با اورکیوپکسی (کوچک شدن جراحی بیضه) ترمیم شود.
بیضه نزولی در پسران چیست؟
بیضه ها در طول دوره جنینی در داخل جنین رشد می کنند و با افزایش سن از مسیر خاصی به داخل کیسه بیضه فرود می آیند. مسیر نزولی بیضه یک کانال اینگوینال یا کانالی در کشاله ران است. زمانی که نزول بیضه در هر نقطه ای از مسیر طبیعی خود متوقف شود، به آن «هیچ نزول بیضه» یا «بیضه نزول نشده» می گویند. با این حال، هنگامی که بیضه از مسیر طبیعی خود منحرف می شود و از پایین آمدن باز می ایستد، ما از "اکتوپی بیضه" صحبت می کنیم. . . یکی از شایع ترین نقایص مادرزادی که پسران را درگیر می کند و از بدو تولد وجود دارد «بیضه های نزول نکرده» است.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر کودک شما مدت کوتاهی پس از تولد معاینه شود، معمولاً بیضه نزول نکرده تشخیص داده می شود. اگر فرزند شما ارزهای رمزنگاری شده دارد، از پزشک خود بپرسید که چند بار باید آزمایش شود. اگر تا 4 ماهگی بیضه های کودک شما به کیسه بیضه منتقل نشده باشد، احتمالاً این مشکل به خودی خود برطرف نخواهد شد.
الدین در معرض خطر از آفت کش ها
بهبود نهان بیضگی چگونه است؟
عمل جراحی در اکثر موارد موفقیت‌آمیز است. به عنوان والدین در مراقبت از ناحیه عمل جراحی کیسه بیضه و همچنین در زمینه پرهیز از وارد کردن فشار یا ضربه به ناحیه عمل جراحی اهتمام لازم و کافی باشد. مشکل خاصیت وجود نخواهند داشت.
 
ناباروری یکی از مهمترین عواقب نهان بیضگی است: پایین آوردن بیضه قبل از ایجاد تغییرات بافتی (یک کودک) خطر ناباروری را کاهش می دهد. بعد از این زمان ترمیم باعث بهبود بافت بیضه و قدرت باروری نمی‌شود. در صورت دوطرفه بودن بیماری و عدم ترمیم به موقع، در موارد بیشتر بیمار بعد از بلوغ، بدون اسپرم می‌شود. در موارد یک طرف گرچه قدرت باروری وجود دارد، اما کاهش تعداد اسپرم شایع است.
 
پیچ‌خوردگی بیضه عارضه بعدی است و یک اورژانس است و در تصویری که قرار است بیضه نجات داده شود، تشخیص و درمان باید فوراً بگیرد.
 
سرطان بیضه هم از عوارض خطرناک بیضه نزول نکرده است.
درمان:
هدف از درمان بیضه ی نزول نکردن قرار دادن بیضه در داخل کیسه ی بیضه است.درمان 1 ممکن است قبل از رسیدن به ناباروری و سرطان بیضه را کاهش دهد. سن پایین بهتر است اما جراحی قبل از 18 ماهگی توصیه نمی شود.
 
بیضه ی نزول نشده با جراحی اصلاح می شود. جراح بیضه را وارد کیسه ی بیضه می کند و آن را در مکانی فیکس می کند.این جراحی هم به صورت لاپاراسکوپی و هم به صورت جراحی باز انجام می شود.جراحی پسر شما به عواملی مثل سلامت پسرتان و جراحی سختی دارد. بین 6 تا 12 ماهگی توصیه کند هرچه سن پایین تر باشد کمتر خواهد بود.
 
در برخی موارد، بیضه ممکن است ضعیف رشد پیدا کرده باشد، بافت غیر طبیعی داشته باشد و یا مرده باشد. در این حالت جراح بیضه را خارج می کند.
 
اگر پسر شما دارای یک فتق کشاله ی ران مرتبط با بیضه ی نزول ندارد جراح در حین جراحی به ترمیم فتق نیز میپردازد.
 
بعد از عمل جراحی، جراح عملکرد و رشد و توسعه ی بیضه را تحت نظر قرار خواهد داد. کنترل ممکن است شامل موارد زیر باشد:
 
معاینات فیزیکی
سونوگرافی اسکروتوم
بررسی سطحی
روش درمانی:
 
درماني شامل تزريق گنادوتروپين جفتي انسان (HCG) مي باشد. این می تواند باعث شود بیضه به سمت کیسه ی بیضه حرکت کند. درمان احتمالی توصیه نمی شود زیرا بسیار کمتر از عمل جراحی است.
 
درمان های دیگر:
 
در صورتی که پسر شما یک یا 2 بیضه نیست و یا اینکه بعد از جراحی برداشته می شود، شما ممکن است پروتز(مصنویی) بیضه را برای فرزندتان در نظر بگیرید تا ظاهر بیضه طبیعی باشد.
 
اگر یکی از بیضه های پسر شما سالم نیست باید به متخصص غدد ارجاع شود تا هورمون هایش تنظیم شود که بلوغ طبیعی داشته باشد.
عدم نزول بیضه ها چقدر رایج است؟
حدوداً از هر بیست پسر یکی با عدم نزول بیضه‌ها به دنیا می‌آید. این تعداد در شش ماهگی به یک پسر از هر پنجاه پسر تقلیل می‌یابد زیرا در طول این مدت، بدون هیچ درمانی بیضه‌ها به درون کیسه بیضه نزول می‌شوند.
بیضه نزول نکرده یا نهان بیضگی (cryptorchidism) به شرایطی اطلاق می شود که بیضه به جای طبیعی خود یعنی درون کیسه بیضه منتقل نشده و داخل شکم باقی مانده باشد. تخمین زده می شود که ۵ -۳ درصد نوزادان تازه متولد شده پسر، بیضه نزول نشده اند.
برچسب‌ها: عدم نزول بیضه ها,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته گذشته : 2
بازدید ماه گذشته : 6
بازدید سال گذشته : 11
کل بازدید : 416